جــــــــــــــــــــــــــــــار

جــــــــــــــــــــــــــــار زدن های یک سایه نشین حسین علیه السلام

جــــــــــــــــــــــــــــــار

جــــــــــــــــــــــــــــار زدن های یک سایه نشین حسین علیه السلام

خـــــــدایـــــــا
مـــرا بـبـخـش
که در کار خـیر
یا جــــــار زدم
یا جـــــــا زدم.
(شهید همت)



کپی، تکثیر، انتشـار مطـالب
"به هر شیوه و با هر نـامی"
مــــــــجـــــــــاز اســــــت.

یکی از دوستان در نظری به مطلب جواب شهدا پیشکش...این گونه نگاشته بودند:

"چرا باید جواب شهدا رو داد؟ حالا بچه هاش بماند.

اون روزی که امثال اینها میرفتن جبهه من وامثال من که بهشون نگفته بودیم.
بعضیاشون حتی باباهاشون هم راضی به رفتنشون نبودن.خودشون خواستن ورفتن اجردنیا وآخرت رو هم که دارند اونا با خدامعامله کردن نه ما.دیگه چه دلیل داره مابخوایم جواب بدیم؟
کجای دین نوشته باید بهشون جواب پس داد؟
شما خیلی دیگه سخت میگیری"
***
خب عزیز یه چند تا سوال من دارم شما لطفا بجوابید؟
مگه ما از پدر و مادرهامون خواسته بودیم ماها رو به دنیا بیارن؟تازه اونها با خدا هم معامله نکردن؟ برای علاقه شخصی خودشون بوده؟

حالا چرا این همه حق و حقوق به گردن ما دارن ؟

ببین عزیزمن

پاسخ شهدا که به جای خود. در قیامت حتی باید به تمام چیزهایی که اندک سهمی در سعادت یک جامعه یا هدایت انسان دارند جواب داد.

حتی باید به مسجدی که در همسایگیتون بوده اما نرفتی یه رکعت نماز توش بخونی هم باید جواب بدی!چنانکه در روایات اومده.

اما اینکه شهدا در سعادت جامعه ی ما چه نقشی داشتند فکر کنم نیاز به بحث نداشته باشد.

در ضمن یه سوال دیگه :

امام حسین (علیه السلام ) قیام کرد و شهید شد و  اجرش هم با خداست ما چرا باید عزاداری کنیم !!!؟

دوست عزیز،همه چیز رو که دین نباید بگه، خدا عقل رو برای این کارا گذاشته و بهش میگن "شکر منعم". بین تمام عقلای عالم یک قاعده [البته نانوشته] جاریه که میگه: شکر منعم عقلا واجب است. یعنی اگر شخصی به ما لطفی کرد و نعمتی را ارزانی داشت، حتی اگر دین و قیامت و ... هم نباشد، باز هم انسان باید از او تشکر کند، تشکری در خور کار او.
و اگر این کار را نکند نزد جمیع عقلای عالم مورد مذمت و سرزنش قرار میگیرد.
اگر کسی یک لیوان آب به دست ما داد. تشکری در خور او
اگر کسی اطعاممان کرد. تشکری در خور او
اگر کسی خانه ای را در اختیار ما گذاشت که عمری در آن بنشینیم. تشکری در خور او
حال این مطلب مطرح می شود، یک شهید برای ما چه کرده، یه جانباز چه کرده، خانواده اش چی کشیدن. جان خود را بذل کرده تا آسایشمان تضمین شود. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم او این کار را برای ما انجام داده است.

تشکری در خور جان باید کرد ...

ولی در آخر کجای دین گفته :

ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ (8 تکاثر) آن گاه شما در آن روز از نعمت ها بازپرسى خواهید شد .
خدا به انسان نعمت های زیادی داده و بسیاری از نعمت ها را نیز از طریق اسباب و مسببات و واسطه ها داده، حالا همانجوری که خود خدا به حساب میکشه ما رو،  واسطه های نعمت هم به دلیل زحمت هایی که کشیده اند طبیعتا حق سوال را خواهند داشت که یکی از این نعمت ها و به حق یکی از بزرگترین نعمت ها ، نعمت امنیت است که اگر شهدا و رزمندگان نبودند خدا این نعمت را در اختیار ما قرار نمی داد ، لذا طبیعتا شهدا حق خواهند داشت که بپرسند با این نعمتی که با زحمت و مشقت زیاد به دست آمد و به راحتی در اختیار شما قرار گرفت چه کردید؟

  • ۹۳/۰۵/۰۴
  • میثم بن احمدعلی

شبهه

شکر نعمت

نعمت

شهدا

نظرات  (۲۳)

سلام این پست را خوندم ، ان شاءالله سر فرصت ....موفق باشید
برای تشکر که دولت داره بهشون پول میده دیگه چه تشکری؟
اینهمه سهمیه دارن این ور اون ور.این همه حق ماها خورده شده واسه سهمیه های اونا.دیگه چه تشکری؟ هرجارفتیم نشد کارپپداکنیم همش این بچه شهیدا اولی هستن.
کدوم سعادت؟؟؟
شما این سعادت رو به من ثابت کنین تا من بفهمم اصلا جای تشکرداره یانه
درضمن عزاداری امام حسین ربطی نداره به این پست
سلام
استدلال های
قانع کننده ای بود.
تشکر
استدلال ها برای اینکه بایداز کسی تشکر کرد رو قبول دارم ولی قبول ندارم که کاری کردند که باید ازشون تشکر بشه.یااگرهم نیاز به تشکر باشه گفتم که دولت اینقدر کرده.ماهم احترام بهشون میذاریم.حالا خواننده های اینجا فکرنکنندبا یه بی دین طرفن.نه داداش.
  • امیررضا توسلی
  • بسیار زیبا بود
    آفریــــن
    دوست عزیز انسان
    ما اصلا تشکرتان را نمی خواهیم لطفا توهین نکنید تهمت نزنید!
    اصلا به شما ربطی ندارد که دختر 12 ساله ی شهیدی هر روز نامه می نویسد برای بابایش که چرا هیچ خاطره ای از او ندارد و حالا که لازمش دارد در کنارش نیست یا اینکه اصلا به شما چه بابایی آنقدر مریض است که همان عزاداری برای امام حسین هم نمی تواند برود و ...
    ما آنقدر بهمان در این کشور رسیده اند که رودل کرده ایم ولی هنوز هم هیچکس نمی داند که تنها و تنها خواسته ی ما دیدن لبخند زیبای رهبر است...
  • امیـــــد ...
  • سلام لذت بردم از وبلاگتون در یک کلام ...
  • محرم سرباز کوچولو
  • سلام
    جالبه که بچه ها دارن عقده خالی می کنن!
    ممنون که این میدون و تریبون رو براشون فراهم کردین!
    من مطمئنم منظور دوست انسانون اینه که شهیدان که عند ربهم یرزقونن پس ما دیگه چرا خودمونو بندازیم وسط!
    اما کار و مدرک و نمره و تراز و رتبه دانشگاهی که به فرزند شهید و جانباز بودن که نیس
    خیلی از بچه هایی که تو این زمینه فعالیت دارن تلاش خودشونه نه اینکه خانواده شهید بودن ...
    و اما خانواده جانباز و شهید بودن ...
    خودتو یه حظه بذار جای یه حسرت بابا داشتن اون اشخاصی که می گی حقتو خوردن !
    حالا این بی انصافی نیست حداقل با یه تعارف و تشکر خشک و خالی حتی زبونی ازشون قدر دانی کنیم؟
    منم به شخصه به خیلی از این مواردی که شما می فرمایین برخوردم
    اما دلیل بر اینکه من تلاشمو نکنم و همه چیو بذارم به حساب این قضیه نمیشه...
    البته روی حرف من به تمامی کسانی است که این درد رو تو خودشون می بینن و نمی تونن این قضیه رو برای خودشون هضم کنن ...
    براتون آرزوی موفقیت دارم .
  • زهرا مهربون
  • سلام وبلاگ زیبایی دارید و مطالب مفیدی رو ارائه میکنید..خوشحالم که با وبلاگتون آشنا شدم.. منتظر خوندن مطالب بعدی تون هستم.. خوشحال میشم به من هم سر بزنید..
    دوست عزیز ضحی
    کجای حرف من توهین وتهمت بود؟ به فرض که بود شما بهترنیست نبود بهتر جواب میدادی؟ جواب این حرفا رو من دادم گفتم اجرشون رو دارن هم این ور هم اون ور.تهش همینه داداش.امثال شما وبقیه که حامی شهدا هستن یه بارشد دست امثال منو بگیرن که اصلا میونه ایی با این شهدا ندارم؟ نه نشده.چرا؟چون خودتون رو مقدس تر ازاین حرفامیدونین.خیالی نیست.
    من اگرنظری نوشتم صرف پستی بودکه اینجا نوشته شده بود.وحرفای این پست جدید کمی قلقلکم داد.
    جناب ضحی بهتره من بعد به جای اینکه داغ کنی وتعصبی برخورد کنی درست وحسابی جواب ملت رو با منطق بدی.این رسمش نیست.
    جناب محرم سربازکوچولو
    من قبلا هم گفتم خانواده شهدا برای من هم قابل احترامه.ازکجا میدونی نیست؟که میگی یه تشکر خشک وخالی؟
    اصلا بحث تشکر خشک وخالی نیست.بحث این پستیه که نوشته شده که باید جواب شهیدارو بدیم.درضمن وقتی تلاش کنی با هزار امیدوآرزو بعد بری ببینی طرف بهت میگه من چون بچه شهیدم جای تو این کارو به من دادن اینو نمیگی داداش.
    حالا همه خانواده های شهدا ازسهمیه هاشون استفاده نمیکنند من کاری ندارم من میگم به انددزه کافی جوابشون داده شده.دیگه تاقیامت که نباید همش حرف تشکر باشه.خودتونم گفتین عندربهم برزقون.این کافیه واسشون.

    من هم تشکر میکنم ازصاحب خونه که اجازه میدن حرفهامون رو بزنیم حال اگ جایی دیگه بود پرتمون کرده بودن بیرون.

     انسان
    دقیقامنظورتون از حق ما رو خوردن چیه؟؟؟برای مثال:
    دانشگاه دولتی رو دولتی پولشو میده که خون شهدا نگه ش داشته،برا اینکه ظرفیتشو در اختیار بچه همون شهدا بذاره باید از شما نظر خواهی کنه؟؟؟
    شما سی سال به بیمه پول میدی بازنشسته که شدی صد وسی سال هم عمر کنی بهت حقوق بازنشستگی میده..بعد به خانواده  اونی که زندگیشو برا مملکت داده حقوق بدن حق شما خورده میشه؟؟
    یه حرفایی میزنیدااا!!!
    اون بچه ایی که حسرت دیدن پدر داره وپدرش شهیده.یه مدل مقابلش رو هم داریم.اینو چی میگین؟ یارو پسرشهیده برمیگرده میگه پدرم بیخود کرده برفته جبهه .چه حقی داشت مارو تنها بذاره ؟ منو یتیم کنه؟
    خدایی اینارو چی جواب میدین؟چرا همش به نفع خودتون جواب میدین؟ چرا واقع نگرنیستین؟ به یارو میگم خلاف نکن خو بابات شهیده زشته.میگه بابام واسه دل خودش رفت شهید شد منم واسه دل خودم میرم خلاف میکنم.
    اینا روکی جواب میده؟ این که بچه شهیده داره اینجوری میگه پس من حق دارم وقتی هیچکسم شهید نیس.
    پاسخ:
    بحث اگر مقرر باشه نه جدل، بنده به شخصه می پسندم.
    در بحث هم باید شاخصی باشد و آن منطق هست و منطق هم بر اساس اعتقادات هر فرد شکل میگیره
    و اگر قرار به جدل باشد مطمئنا به فرموده امیرالمومنین علی علیه السلام بحث نتیجه ای ندارد!
    پس دوستان قرارمون بر منطق و احترام به اعتقادات و اصول یکدیگه باشه

    نگاه کنید به نظر نکته مهم این قضیه شهید بودن، شهدای عزیز در راه احقاق حق است نه صرفا یک کشته شدن معمولی ...
    در خیلی از بحث ها یا تعریف ها  درست نشده است و یا تعریف های دو طرف متفاوت می باشد
    و اما بعد
    کلمه شهید : به معنای ناظر و نظاره گر و شاهد و گواه است و از آنجایی که ایشان دارای مقام شفاعت هستند خداوند این مقام را به همه شهدا داده که نظارگر اعمال انسانها باشند تا از هرکس که لیاقت داشته باشد شفاعت کنند،
    البته شهادت هم مراتبی داره که در صدر آنها اهلبیت علیهم السلام هستند ( یرون مقامی و یسمعون کلامی و یردون سلامی )،
    حال اگر کسانی که لیاقت شفاعت نداشته باشند اعتراض کنند، شهدا میگویند:
    ما برای اصلاح شما و جامعه شما تلاش کردیم و برای این کار از جان خود گذشتیم پس چرا تلاش نکردید تا مشمول شفاعت و رحمت خدا شوید و اینجاست که آن گروه نمیتوانند پاسخگو باشند ...
    حالا اینجاست که برداشت ما از سعادت متفاوت میشود، ایا موضوع فوق سعادت هست یا نه و دوباره در بحث باید به اعتقادات هر فرد رجوع کرد
    وقتی ما رجوع میکنیم به این نتیجه میرسیم که میتوانیم برای کمک (در اعتقاد شیعه)  از امام حسین علیه السلام یاری بجوییم که ایشان فرمودند:
    «انّی لا أَری الموتَ الاّ السعاده و لا الحیاةَ مع الظالمینَ اِلاَّ بَرَماً ؛ من قطعاً مرگ در راه حق جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز ملال و دلتنگی نمی دانم. » (سیدبن طاووس، اللهوف، ص 69)

    البته این جا شاید دوباره خرده در خصوص قیام امام حسین علیه السلام و قیام 8 ساله ما گرفته بشه

    هر چند این دو تا نهضت وجوه افتراق در برخی ارکان مانند حضور امام داشت امام وجه شباهت این دو حماسه در مبانی اعتقادی و ایدئولوژیکی آنهاست که شاخص ترین عنصر در این دو نهضت ایثار و فداکاریه.

    امیدوارم تونسته باشم مطلب رو برسونم

    نیلوفر
    شما که کلا همه چی رو بردین زیرسوال. شما میگین این دولتی که الان هست شهدا نگهش داشتن؟ من اصلا حرف شما رو قبول ندارم حداقل این مدل جواب رو نمیپسندم.آدم فکرمیکنه همه دارن تعصبی جواب میدن 
    با منطق جواب بدین ای بابا
    صابخونه عزیز
    بازم خوبه باشما میشه حرف زد منطقی میجوابی ایول
    داداش یعنی شما میگی شهدا مرگشون مرگ معمولی نبوده مثلا رفتن واسه امنیت بعد این مردنشون سعادت بوده؟
    بعدم میاین این سعادت رو با آیه واین ها ثابت میکنین؟بعدترش میاین ثابت میکنین که این سعادته باید جواب داده بشه؟
    حرفات رو میشه قبول کردچون نمیشه روحرف خداحرف زدکه.بقیه که همش مثال میزنن وتعصبی ان
    ولی سوال من اینه یعنی

     اینهمه تشکر واسشون کمه؟ چقدر باید تشکرکرد؟
    خدایی شهیدا شفاعت میکنند؟ پس اگ اینطوره اون پسرناخلفش خیلی آدم مزخرفیه که باباش شفیعه ولی این جوری میگه.

    دمت گرم دادا که جوابیدی.میام دوباره جوابتومیخونم
    داداش فک کنم یه ده باری این نوشته هات رو خوندم این شهیدرو میگم.
    شما میگی امنیت وخیلی چیزایی که الان داریم ازشهیدا داریم؟ مثلا چیا؟ من وقتی به دنیا اومدم همه چی خوب بوده نمیدونم شهیدا با شهید شدنشون چیا واسمون گذاشتن

    پاسخ:
    عزیزم و برادرم
    اولا عیدت مبارک
    ثانیا خوشحالم که اهل منطق هستی و حرف حق(خدا) رو قبول میکنی
    ثالثا
    مساله شفاعت شهدا تو روایات متعددی اومده و امری مسلم و مورد قبوله، نه تنها شهدا حدود 17گروه دیگه میتونند شفاعت کنند البته همه با اجازه خدا مثل همسایه، مومن، خویشاوندان، معلمان و حافظان عامل به قران، دانشمندان و عالمان دینی و ...
    مثلا رسول الله می فرمایند:
    شهید هفتاد نفر از بستگان خود را شفاعت می کند.

    ( کنز المعال، ج4، ص401، حدیث 11119)
    یا امام صادق می فرمایند:

    سه گروهند که روز قیامت شفاعت می کنند و شفاعت آنها مورد پذیرش خداوند قرار می گیرد، انبیاء و علما و شهداء.
    ( بحار الانوار، ج97، ص14، حدیث24 )
    اما باید به این نکته دقت کنیم که شفیعان واسطه فیض خدا هستند. به همین جهت شرط اصلی و اساسی شفاعت، این است که مورد رضایت و پسند خداوند باشد. شفیعان کسانی ‏اند که خداوند آنان را برای این کار پسندیده و به آنان اجازه شفاعت داده است. کجا این گفته شده تو قرآن: یَوْمَئِذٍ لَّا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَرَضِیَ لَهُ قَوْلًا﴿طه/۱۰۹﴾
    «در آن روز شفاعت (هیچکس) سودی نمی‏ بخشد، جز کسی که خداوند رحمان به او اجازه داده و از گفتار او راضی است.»
    در حقیقت شفاعت تجلّی اراده و خواست خداوند، مبنی بر بخشش و آمرزش بندگانیه که تو دنیا عقیده و عملشان مورد رضایت خدا بوده ؛ هرچند دچار خطا و لغزش نیز شدند. شفاعت، پاداشی در حق آنان است.
    اما حالا اون پسره چرا میگه خیلی بعید نیست این حرفا، ما فقط نباید یه طرفه نگاه کنیم، اتفاقا من میخوام بگم اگر خوب نگاه کنیم و دقیق ببینیم باید هم اون پسر رو درک کنیم چون واقعا از این فشار روحی بی پدری داره این حرف رو میزنه و مشکلات روحی و اعتقادی که پیدا کرده و کسی هم پیدا نشده که این مسائل رو براش حل کنه
    اما کسانی مورد شفاعت قرار می‏گیرند که به سبب گناهانشون، اصل ایمانشون به خطر نیفتاده باشد. به مثل کافر، مشرک و منافق که تو روز قیامت مورد شفاعت قرار نمی‏گیرند.


    و اما در مورد شهدا هم بدون شک کسی مشمول شفاعت شهیدان می شود که با آنها سنخیت داشته باشد و زمینه و قابلیت شفاعت آنها را از قبل فراهم کرده باشد .راه فراهم کردن این زمینه در جبهه حق بودن و عمل کردن به وظایف دینی و الهی و دفاع از اسلام در جبهه های مختلف و به خصوص در این جنگ نرم هست!
    امیدوارم که کافی باشه بحث
    البته اگر نیاز به بحث مبسوط دارید، شرح  این بحث ما به راحتی با یک سرچ پیدا میشه ، کسانی که دنبال حقیقت باشند الان دسترسی به حقیقت سخت نیست ، فقط اون قسمت احساس نیاز انسان به کمال باید فعال بشه!
    عیدتون مبارک
    التماس دعا
  • مَحرم سرباز کوچولو
  • سلام و عرض ادب و قبولی طاعات
    عیدتون هم مبارک

    داداش فک کنم یه ده باری این نوشته هات رو خوندم این شهیدرو میگم.
    شما میگی امنیت وخیلی چیزایی که الان داریم ازشهیدا داریم؟ مثلا چیا؟ من وقتی به دنیا اومدم همه چی خوب بوده نمیدونم شهیدا با شهید شدنشون چیا واسمون گذاشتن

    درسنه منم وقتی به دنیا اومدم همه چی خوب و مرتب بود ...
    البته بستگی به زمان و تاریخ تولد هم داره !
    اما خب خوب بود !
    منم شهید رو تو زندگی درک نکردم و با جناب انسان کاملا موافقم.
    منم ندیدم چیا گذاشتن و باز موافقم.
    راستی خیلی از خانواده های شهدا هستن که حتی راضی به این تشکر هم نیستن و این از تواضع اونهاست ...
    ولی گروهی واقعا طلب دارن از آدم !
    مشک آن است که خود ببوید !
    نه آنکه عطار بگوید!
    این تشکر های کذاییی من و شما چه تاثیری می تونه داشته باشه؟
    با وجودی که احترام برای همه شهدا قائلم اما نباید حق یه عده ای از مردم رو نادید بگیرن واسه اینکه اونم در راه خدا داوطلبانه جونشون رو در طبق اخلاص گذاشتن.
    پس قبول کنیم جدای از تمام سختی هایی که خانواده ها و اطرافیان و حتی خودشون کشیدن گاهی اوقات توی چرخه اداری یه سری کم لطفی هایی در حق یه عده از مردم میشه که مطمئنا هدف شهدا از دفاع در راه خدا این نبوده و نیست !
    پس درک کنیم نه دک!!!
    امیدوارم که درک کرده باشین چی می گم!
    اما جناب انسان هم مطمئنا درد هایی رو تو این زمینه دیدن که دارن اینجا بازگو می کنن.

    جناب انسان براتون آرزوی موفقیت دارم و می دونم این بحث تنها شما نیست خیلی ها رو دیدم که حتب بدتر از شما جبهه گرفتن در مورد این قضیه!
    اما شما همین جرات رو پیدا کردی و حرف دلت رو زدی
    امیدوارم به حقیقت اون چیزی که دنبالشین به زودی برسین.
    و بدونین که راه رفتن رو همه بلدن اما چه راهی رفتن رو نکته ایه که باید بهش تامل کرد و از کنارش ساده نگذشت!
    همونطور که جناب جار فرمودن :
    انسان یه بار به دنیا میاد و برای همیشه ازش میره ...
    چه خوبه که با خاطره ای خوش این خونه موقتیشو ترک کنه.
    تموم صحبت های من حرف د بود تنها و قصد هیچ گونه جسارت و بی ادبی نداشته و ندارم
    امیدوارم که که از بنده خرده نگیرین.
    موفق باشین.
    انسان
    منظور من نظامه!!!دولت که میره و میاد...نظاااااااااااااااااام
    انسان
    منظور من نظامه!نظااااااااااااام...شما به جای دولت بخون نظام
    انسان
    اونی که متعصبانه حرف میزنه شمایید،چون منم اصلا تو خانواده مون شهید نداریم،اگر برادر شوهرخاله مامانم!!!رو نادیده بگیرم..
    ضمنا شما تو تشکر از خانواده شهدا بزرگنمایی میکنی..(همین حرفهای شما برا خون کردن دل کل خانواده شهدا کافیه...کدوم تشکر اخه؟؟؟؟)ما کلا تو جنگ حدود 200 هزار شهید داریم که حدود نصفش از نیروهای مسلحند(سپاه و ارتش و...)یعنی همون ارگان ها از خانواده هاشون حمایت میکنن،مثل هر ارگان دیگه ای..اگر کسی تو اداره برق هم فوت کنه به خانوادش حقوق و مزایا متناسب با همون ارگان داده میشه....ضمنا ما کلا  50 هزار شهید متاهل داریم ...احتمالا اصلا خیلی هاشون بچه نداشتن چون سن شهدای ما کلا خیلی پایین بوده...
    و این که شما متوجه نمیشی شهدا به ما لطف کردن برا اینه که از اصلا تجربه جنگ نداشتی وسختی های جنگ رو درک نمیکنی...سختی اواره گی..سختیه ظلمی که ناجوانمردانه به ادم میشه ...تو خونه ت نشستی بمب میاد میخوره وسط سالنی که فرششو هم قسطی خریدی...تو چند ثانیه همه چیت نابود میشه..من که بودم جمع میکردم میرفتم مشهد...سیستان ..یه جایی کیلومترها دورتر از صدا خمپاره و جت..دست اونایی رو هم که از مشهد و سیستان میومدن که با متجاوزا بجنگن میبوسیدم..
    ....
    خدایا
    من فک میکنم تو خیلی باحالی ...از 40 میلیون جمعیت ایران تو سال های جنگ به 200هزارتاش رضایت دادی که الان صدام وحشی بالا سر 70 میلیون ایرانی نباشه ...شایدم اون 200 هزار تا خیلی با  حال بودن که کافی بودن واسه این که الان ایران اوضاع عراق و سوریه و افغانستان و ... نداشته باشه..
    محرم کوچولو فکرکنم حرفای منو گرفت.دمت گرم
    ولی نیلوفر، یه کم نگاه بندازی به حرفا متوجه میشی کی تعصبی حرفیده
    درکل من جوابمو گرفتم ازصابخونه حیف که قانع شدم با آیه هایی که گفتش وگرنه جواب شما رو میدادم که نگی تعصبی ام.من شاید حرفام به مذاق شما وامثال شما خوش نیاد ولی یه حساب بکنین شاید طرف حرفاش ازروی اینه که نمیدونه چی به چیه.اونوقت این طوری نمیجوابیدی.

    صابخونه دمت گرم کلی کیف کردم با جوابت
    هنوز هیچکی اینطوری بامدرک نحرفیده بود برام.دمت گرم. الان دیه کامل گرفتم که باید چیکارکرد برای اون شهیدا دمت هااااااات
    انسان
    من دقیقا میدونم که شما نمیدونی چی به چیه...وگرنه این حرفا رو نمی زدی...در هر صورت خوشحال شدم که با حرفای بقیه قانع شدید
  • حجاب من سنگرمن
  • سلام مطالبتون فوق العاده زیباوپرمحتواست  باافتخارلینگ شدین

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">